Bremsecaliper har som hovedoppgave å holde bremseklossene på plass og å presse dem mot bremseskiven. Det er derfor veldig viktig å ha bremsecaliper som fungerer som det skal, hvis ikke kan det få katastrofale følger. Å bytte bremsecaliper på et verksted kan være dyrt. Det er ikke uvanlig å måtte ut med flere tusenlapper for å få det byttet. I mange tilfeller kan det være lurt å benytte seg av fagfolk, men når det kommer til å bytte bremsecaliper synes vi det er unødvendig.
I denne artikkelen kan du lære hvordan du bytter bremsecaliper selv, helt enkelt, steg for steg. Før du setter i gang med å demontere anbefaler vi at du har et nytt bremsecaliper klart.
For å finne bremsecaliper av ypperste kvalitet som passer til din bil bør du sjekke ut Skruvat.no, Eurodel.no og Bildeler.no. Her vil du finne alt du trenger av bilprodukter til best mulig pris. Du kan helt enkelt skrive inn skiltnummeret ditt, så vil du automatisk få oversikt over hvilke produkter som passer perfekt til akkurat din bil.
Når du har funnet og fått riktig bremsecaliper for din bil er det på tide å få det byttet. Om du ikke har bestilt nye bremsecaliper, kan du sjekke ut våre anbefalte sider nedenfor.
Anbefalte nettsider | Om nettbutikken | Priser |
Eurodel er en norsk nettbutikk som tilbyr bildeler til de fleste bilmerker. De selger bildeler av originalkvalitet eller bedre fra kjente produsenter og leverandører. | ||
Skruvat ble grunnlagt i 2008 og har vokst raskt til å bli Skandinavias største forhandler av bildeler på internett, med tusenvis av fornøyde kunder hver uke. | ||
Bildeler.no har alltid fokusert på kvalitetsdeler til lavest mulig pris. De startet opprinnelig med VW og Audi, og varesortimentet har nå vokst til å gjelde hele 22 bilmerker. |
Slik bytter du bremsecaliper
Når du skal sette i gang med å bytte bremsecaliper, og ikke har gjort det før, er det viktig å følge en steg for steg guide slik at du gjør alt riktig.
1. Klargjøring
Det første du må gjøre når du skal bytte bremsecaliper er å klargjøre bilen. Det aller viktigste er å ha sikkerhet som førsteprioritet fra før du begynner til du er ferdig.
Først og fremst er det ekstremt viktig at bilen står på et helt flatt og stabilt underlag. En liten helling eller mykt underlag kan få følger man ikke ønsker. Bilen må ikke kunne trille eller beveges, selv om håndbrekket ikke er på.
Når du vet helt sikkert at bilen står stabilt er det viktig å ta på håndbrekket. Om bilen skulle få seg en dytt er det viktig at håndbrekket er der for å stoppe potensiell bevegelse.
I tillegg til å forsikre deg om at bilen står støtt og har håndbrekket på, anbefaler vi at du bruker hjulklosser. Disse plasseres bak dekkene som du ikke skal skifte bremsecaliper på. Hvis du ikke har hjulklosser kan du bruke noe tilsvarende som du har liggende. For eksempel tykke plankebiter. Det er viktig å merke seg at plankebitene ikke vil gjøre like bra jobb som hjulklosser, men de vil være til nytte.
2. Løft opp bilen
Når sikkerheten er i boks er det klart for å heise opp bilen. Du trenger ikke å heise opp hele bilen, men kun den delen hvor bremsecaliperet skal byttes.
For å heise opp bilen trenger du en biljekk. Bra og billige biljekker finner du hos Skruvat.no, Eurodel.no og Bildeler.no. Det er veldig viktig å ha en bra, sterk og stabil biljekk. Vi har gjennomført test av beste biljekk som du kan lese mer om her.
Før du går i gang med jekken, skal du løsne litt på hjulmutterne. De skal ikke tas av, bare løsnes på.
Det er viktig at jekken står stabilt plantet på et flatt og hardt underlag. Det er også viktig at du plasserer jekken på riktig plass under bilen. Pass på at du ikke setter den opp mot myke eller ustabile deler. Eksempler på dette er deler av plastikk eller løse deler.
Vanligvis vil det nemlig være spesifikke punkt på bilen som er tilrettelagt for at man skal kunne plassere jekken. Sjekk guideboken som fulgte med bilen, der vil det som oftest stå hvor du bør plassere den. I de fleste tilfeller vil det være på hardt metall bak forhjulene, eller foran bakhjulene.
Når du har fått heiset opp bilen anbefaler vi at du plasserer opp til flere garasjebukker under bilen for å støtte den ekstra. Pass på at garasjebukkene også står på solid underlag og holder bilen på harde flater.
3. Demonter
Før du skal i gang med demonteringsprosessen bør du være obs på rekkefølgen du demonterer i. Dette er med tanke på når du skal sette alt på igjen. Du kan for eksempel legge alt du demonterer i rekkefølge, på den måten vet du hva som skal på først og sist.
Det første du skal gjøre er å skru hjulmutterne helt av. Dette er rimelig små deler, så de kan være lett å miste. Du bør derfor legge dem på en sikker plass hvor de ikke kan rulle sin vei, eller bli borte på et annet vis – det er nemlig et uendelig antall måter å miste småting på, og det er veldig irriterende.
Når hjulmutterne er tatt av bør det være enkelt å ta av dekket.
Nå når dekket er tatt av vil jobbingen på innsiden begynne. Her er det mange kule deler som det er lett å bli fascinert av. Hvis du vil kan du ta deg noen minutter for å la deg fascinere.
Når du er ferdig med det er det nemlig bremsecaliperet som står for tur.
4. Bytt bremsecaliper
Bremsecaliperet holder bremseskiven på plass. Pass på at den ikke faller av eller blir skadet, men som oftest vil ikke det være noe problem.
Dette kan være en litt grisete jobb, så vær forberedt med å få skitne hender. For å få av bremsecaliperet må du skru av boltene. Disse boltene vil du som oftest finne bak og på sidene av bremsecaliperet. Hvis du ikke skal bruke nye bolter til det nye bremsecaliperet er det det naturligvis viktig at du ikke mister de du har tatt av.
5.Gjør det samme motsatt vei
Nå er det bare først å montere det nye bremsecaliperet slik det forrige var montert på. Deretter skal du følge den samme prosessen som når du demonterte, bare motsatt vei.
Når alt er montert på igjen, kan du se frem til å nyte en kjøretur med helt nye bremsecaliper.
Husk at dersom du trenger andre bildeler vil du finne alt du måtte ønske til en bra pris og topp kvalitet på Skruvat.no, Eurodel.no og Bildeler.no.
Om dette ble vanskelig kan du se videoen under fra bildeler.no;
Helt til slutt, takk for du tok deg tid til å lese vår artikkel. Til informasjon er biltipset utviklet ved hjelp av inntekter via annonsører og affiliates. Vi har ikke testet produktene i virkeligheten. Testartiklene er et resultat av spesifikasjoner, andres tester og opplevelser.